czwartek, 15 listopada 2012

Piernik świąteczny staropolski

Już ostatni moment aby przygotować ciasto na piernik staropolski.
Moje ciasto zrobiłam dziś rano.
Będę go piekła 15 grudnia wiec z czasem wyrobiłam się na ostatni moment.


Składniki

1 kg i 1 szklanka mąki pszennej
250 gram margaryny do pieczenia
0,5 litra prawdziwego miodu
3 duże jajka
0,5 szklanki mleka
1,5 szklanki cukru kryształu
3 łyżeczki sody
0,5 łyżeczki soli
2-3 opakowania przyprawy do piernika
ew.bakalie

Wykonanie

Margarynę,miód i cukier rozpuścić w garnuszku nie doprowadzająć do wrzenia.
Wystudzić.
Mąkę wymieszać z solą i przyprawą do piernika.
Sodę dokładnie wymieszać w mleku.
Wszystkie składniki dokładnie wymieszać (najlepiej ręką)w dużej misce.
Jeżeli chcemy możemy dodać bakalii(ja robiłam bez)
Ciasto przełożyć do szklanego lub kamionkowego naczynia.
Przykryć,owinąć szczelnie folią i odstawić na 4-5 tygodni.
Nie do lodówki,ani nie na balkon,ciasto musi stać w temperaturze dodatniej ale niezbyt ciepłej.
Ja dałam do piwnicy.

Po tych 4-5 tygodniach piec piernik w 180 stopniach,od 30-45 minut w zależności w czym pieczemy.
Jeżeli na płaskiej dużej blasze to krócej niż np w keksówce.
Wystudzone ciasto owinąć w czystą ściereczki i folię i odstawić na tydzień.
Po tym czasie piernik przekładać powidłami lub kremem(np z kaszy manny) i odstawić na 2-3 dni.
Przed podaniem polać lukrem,polewą czekoladową lub posypać cukrem pudrem.

SMACZNEGO


Po upieczeniu,przełożeniu i ozdobieniu wyglądają tak




Przepis z  


1 komentarz:

Inspirowane Smakiem pisze...

Na pewno wyjdą pyszne!